Cap - diletantství nebo posun?

23.8. 06

Kdo se občas projde po pražských spotech, jistě si nemohl nevšimnout “hovínek”, “červíků a žížal”, či “chlupatých knedlíků” z dílny téhle partičky. Pravdou je, že jejich pieces mnohdy nepostrádají vtip, který “těm ostatním” chybí. Na druhou stranu jim chybí vše ostatní. Cap se nesnaží ani o styl, ani o technickou kvalitu, ani o barvu. Veškerá technika končí štětkou zabodnutou v kyblíku s latexem. Nicméně ani to jim nelze vyčítat. Každý writer nechť maluje po svém - každého baví jiné věci, což je dobře. U Cap ale začínám mít pocit, že si svou polívčičku přihřívají na úkor druhých. Nabývám dojmu, že sebestřednost kluků z Cap došla tak daleko, že už tady nejde o zábavu z malování, ale o pochcání všeho, co není „Cap rulezz“, navíc s notnou dávkou následného sebeuznání.

Cap sami sebe považují za inovátory (jestli to tak není, kluci opravte mě) graffiti u nás. Nevím přesně, zdali Cap jde o zábavu, beef nebo hledání sama sebe, a je mi to poměrně jedno. Nicméně některé výroky mě opravdu zarážejí:

Cituji:
cap-Alexej:
Proč jsem začal delat to co delam? Protože mě sralo to, že hnuti sprejeru umělci maji za bandu deti co tupě čmaraji po zdech. To mi vadilo.A proto bych to rad alespon trochu pozměnil.

Moje reakce:
Alexeji, opravdu si myslíš, že změníš názor “umělců” svou tvorbou? A je pro tebe ten názor tak důležitý? Většina writers maluje pro zábavu. Vy malujete pro názor umělců?

———————

U každého graffiti si writer většinou řekne: „dnes se mi to nepovedlo“ nebo naopak „Dneska se mi to docela povedlo“. U Cap to vypadá, že takovéto hodnocení není potřeba. Povedené je zřejmě úplně vše. Na rozdíl od běžných nudných pieces mají jejich díla úžasnou hloubku, nad kterou jistě zaplesá srdce nejednoho „umělce“.

Já osobně bych nedokázal odhadnout, co kluci považují za povedený kousek a co ne. Možná, že to kluci ještě rozlousknou a napoví, které z jejich děl jsou hodny těch lepších kritik, abychom se pomýleně nestrefovali zrovna do těch nejlepších pieces na „trhu“.

Fotografie:

Cap
Cap

Cap
Cap

Cap
Cap

Cap
Most - v době před osvícením

Fiona, Most, Snoopy
Fiona, Most, Snoopy - 2006

Článek vznikl jako reakce na bouřlivou (a zajímavou) diskusi na Graffnecku
V článku jsou použity fotografie z časopisu Upstream.

 

54 komentářů (Napsat nový komentář)

[ K! ]:

Ashi, díky za obrázky, udělal jsem si obrázek. Podle mě tvorba CAP crew NENÍ graffiti, ale streetart a to ještě většinou nic moc. Graffiti je podle mě to, co je dělaný tryskama a ne štětcem. Peace.

26.8. 2006

maove:

CAP jsou punk, Krillo. :)

28.8. 2006

[ K! ]:

maove - streetart punks? Proč ne…

28.8. 2006

Dave:

Tá věc Mosta “před osvícením” se mi docela líbí.

29.8. 2006

Tarif:

Jak může někdo říct že graffiti je jenom tvorba tryskama?Demence..Graffiti můžeš udělat třeba lakem na nehty a tvorba latexem je naprosto běžná.Takže co neni dělaný sprejem nejsou graffiti-opravdu krásná definice

29.8. 2006

Tarif:

Osobně by mě ted zajímal tvůj názor Jardo jestli si myslíš že graffiti co neni sprejem je graffiti :)

29.8. 2006

ASH721:

2 Tarif:
Ne, nemyslím si že by to nebylo graffiti.. Latexový pieces jsem nikdy nedělal, ale nijak mi nevadí a nepříčí se mi jejich zařazení sem. Pokud to ovšem graffiti je.

I ve školkách se občas malují balakrylem mašinky na stěnu hřiště. Ale nenapadlo by tě to považovat za piece. Cokoliv od Mosta za to považovat můžu, protože vím, že je to writer. Kdybych ho neznal, možná by mě u lecčeho tahle spojitost nenapadla.

29.8. 2006

[ K! ]:

Tarif - já to říct můžu, protože spadám do kategorie TOY. Napsal jsem to jako svůj názor a rád si přečtu polemické názory ostatních.

30.8. 2006

Tarif:

Krillo nevím ale graffiti nemusí být nutně dělaný sprejem.Myslím že to je asi docela samozřejmý.Nevíčítám ti tvůj názor ale pro mě je to trochu demence ) Ashi vždyt ty se snad na gnecku taky zmínil o latexech do nebe na beránku ne?Pokud se pletu omlouvám se :)

30.8. 2006

[ K! ]:

Tarif - (převzato ze http://www.ustaf.cz/radical/text/text003.html -přepsáno z časopisu ŽiVEL)

Otázka: Jeden náš kamarád namaloval na zeď u metra Malostranská zvětšeninu obrásku pštrosa a starý ženský. Je to taky graffiti?
Bloet:Podle mě ne, protože je to dělaný štětcem a plechovkovou barvou.

31.8. 2006

Tarif:

Krillo DObře podle mě to takhle neni za dob bloeta to třeba takhle rozšířený nebylo proto se to třeba tak bralo

7.9. 2006

bakelit:

čet jsem všechny komentáře a proto můžu soudit co je a co není názor BALAKRYL je barva kterou se při naběru štetcem dělaj stejný pohyby jako u graffiti takže jakej rozdíl hledáš já v tom spíše vidim rozdíl rychlosti no tedy jde o panely které vídám spíše vždy cans a to si nedelám srandu de o to kdo z nás považovaných za blbce se vida usmrtit panel a pobeži s 10kg farbou a dá si tzv. art dekor HODNE STESTI TI POLICIE CZ.

12.9. 2006

azok palazzo:

achoj jaroushi !!!
ozvi se more!
zdravim

12.9. 2006

azok palazzo:

jinak to nereshim.

12.9. 2006

SISE CREW:

Cap crew sou sračky, nehorázný. Pravděpodobně už nevěděj jak se zviditelnit a tak teď dělaj mrdky který sou podle nich revoluce v GRF. Určitě to určitá forma graffity je, ale takovýhle věci sme s homies dělali v 6 třídě na základce, tkaže nevidim ten posun…?Rozhodně je ale dobře že se někdo takovej objevil, protože má te´d i laik možnost vidět co je graffity ve smyslu vyjádření sama sebe, ukázat něco ze svý tvorby a toho co mně baví, a co sou mrdky vod týpků co prostě musej bejt nějak zajímavý, protože na kvalitní production prostě nemaj.

20.9. 2006

BaBUM:

Muj nazor na Produkci panu z CAP je ten ,že zabrousil hodně daleko a je to dobře.Vymanili se ze zajetych kolejich co zde sou …Jejich styl je někde mezi Tojařinou a Peklem…ale je tam vidět že dlouho dělali že to sou opravdu osobnosti….mě se jejich uvažovani nad tvorbou pomněrně zamlouva….

(Tady byl link který jsem odstranil, protože na dané adrese už nic neexistuje. 721.)

20.9. 2006

kase:

graffiti to je.je tam pismo styl a vsechno.jejich vecy sice vypadaj silene,ale co se tyce umeleckeho hlediska,tak se jedneä o hodne dobry vecy.studuju umeni a libi se mi to moc.na platne by to nebylo to pravy vorechovy pac zdi tomu davaj ten urcitej charakter.sou vzlastni…vyjimecny..a maj proste jinej styl nez vsichni.originalni.takze CrY CaP ruuleeez!mejte se…a tvorte!cus bambus

22.9. 2006

Tarif:

Alespon pro mě má most rozhodně na kvlaitní produkci

23.9. 2006

profesor 0:

jsem rad, ze nekdo dela neco odlisnyho. zase jinej uhel pohledu, necha te to jinak premyslet. diletanti? z tveho technickeho pohledu urcite. me to zabiji. syrovost. fascinuje me, ze se najde clovek, kterej se sebere a namaluje snoopyho na zed nebo ptacka objimajiciho pismenka. chtel bych to vic v ulicich.
a taky jde o to, ze zminovany most (ostatni neznam) predtim mel jistou kvalitu a pak ji “jakoby” zamerne snizil. proc writer na urovni zacne delat obrazky jak ze skolky? kdybych to delal ja bez zakladu ty kvality, byla by to sracka. tady jde o neco jinyho. podle me jim jde jen o zamysleni lidi, ale stejne to 95 procent necha chladny

24.9. 2006

178:

ashe: dobry clanek a myslenka, ze kdyz neco udela writer, tak je to graffiti je jedina spravna v tyhle diskusi
tarif: tvoje argumenty jsou vtipny, ale jinak naprosto prazdny
kase: umprum umele vygeneruje kazdy rok 20-50 lidi co budou malovat stejne.

26.9. 2006

'' RickeN '':

Co se tyce tech latexovych barev ktere nekteri chcou oznacovat za graffiti: Plechovka barvy je nekdy nezbytna na vymalovani velkych ploch graffitu nebo pozadi, ale rikat ze to co naplacam stetkou na zed je graffit tak to uz jsme moc daleko od cele historie graffitu. Revolucni ? Mozna by bylo kdyby samotni CAP neplacali na zdi hrozne hovadiny, pak by se to k revolucnimu kroku dalo priklanet. Jeste se vratim k tem plechovkam, je tu taky velke + pro CAP protoze kdyz obcan uvidi kluky co sprayou na zed (nebo muj boze staci kdyz to u nich jenom vidi) tak okamzite vola policii a nema se sam do nich pusti v vetsine pripadu. Kdyz ale uvidi kluky co maji v jedne ruce stetku a v druhe plechovku barvy tak si rekne: “Jeeee kluci jdou asi na brigadu malovat.” Proto se mi vnucuje do hlavy myslenka jestli nejsou nahodou taky CAP sraci co se boji sprayovat (taky se pocita ten zvuk strikani spraye v tichych prostorach coz je desne nenapadny)a smodlichaji si tam svoje hovadiny a rikaji tomu maskovane “prevrat dnesni doby.” Nevim jestli jsou doopravdy kluci s CAP skuseni writeri c oze sebe delaji blbce ale kdyz se na ty peacy divam tak si rikam ktery skuseny writer by udelal takovou chybu jako: Moc velke a nedomyslene kridlo u toho ptaka pri cemz pismenko A nema vyplneny stred i dykz ta ma v pozadi zakryvat to kridlo, a co me opravdu udivuje je ten borecek co ma prevracene svaly a jednu ruku delsi jak tu druhou… To opravdu nepochopim protoze tohle je velmi viditelna chyba kdyz deti kresli a neumi si plne vybavit lidskou postavu v realu. Tomu ja nerikam umeni ale poradny SHIT. A myslim si ze kdyby to bylo na platnu tak je to lepsi protoze takhle mrvit Prazske zdi jsem jeste nevidel.

4 BaBUM: Nevim jak ty ale skus si promnout oci a zjistis ktere koleje jsou tady ojete. Pokud vim spraye byly revolucni novynkou a ne plechovky s bravou.. Podle me se CAP vraci do praveku.

4 Kase: Tak ty studujes umeni jo ? Nejsou to nahoudou ti co par cakancum na platne rikaji umelecke dilo v nevycislitelne hodnote? Chce se mi z toho zvrace ! Totalne to prevraci umelecke obrazy a skutecna dila. Studuji Stredni Umeleckou skolu a nelibi se mi to… Nejsou to zadne osobnosti ale mali toyouve co si kompenzuji sve ego tim ze parkrat zatahnou stetkou nahoru a dolu a berou se jako za writery cekajic na blbecky co je podpori stejnymy argumenty jako ty.

Myslim ze to totalne urazi writery umelce kteri opravdu delaji nadherne peacy, ryskuji krk kdyz sprayui a co za to ? Prej stare koleje ! A CAP si odnasi cenu… Ubohe…

Jinak ASHi mohl bych ti poslat par svych skycu ? Jen chci vedet tvuj nazor, byl bych velmi rad :))

26.9. 2006

Tarif:

178
Tvoje argumenty nevidim nic si neřekl
nevim co je směšnýho na tom že když maluješ latexem jsou to graffiti a na tom že most je schopnej udělat kvlaitní produkci

26.9. 2006

Tarif:

RickeN
Proto se mi vnucuje do hlavy myslenka jestli nejsou nahodou taky CAP sraci co se boji sprayovat
Doufám že si to nemyslel vážně

26.9. 2006

'' RickeN '':

4 Tarif: Ja to o nich netvrdim a nepomlouvam jenom uvazuju nahlas co se mi tlaci do te me kebule kdyz zapremyslim proc delaji CAP s latexovimy barvami.

27.9. 2006

BaBUM:

to Ricken:No hele nejřiv se nauč zakaldni pojmi to jen tak prozačatek.A dale…nikde neni napsana přesna definice co je to graffiti nebo čim se to ma TVOŘIT…. dale nemyslim si že se vracej dopravěku pravě naopak myslim si že předběhli dobu…nebudu dal už nick tomu vyjadřovat..vsoju nazor sem vyjadřil dostatečně ať se ti to libi nebo ne sou tady lidi ….sou viďet jejich věci a zavrhovat je jen kuli tomu že s eti to neliby je dost jednoduchy kevšemu podle meho nazoru jak si napsal svoji reakci o Graffiti moc neviš maximaloně tak z Ohničku čiteleviznich spra v nanejviš z nějakoy bulvarniho Platku kterej ti dal prote uspojujci informace….Uplně už na zavěr pohrdani ťe ma lidnma je dost samoliby oni si naopak zasloužej obdiv že ji nikdo neznechutil jejich vyzi!!!

28.9. 2006

BaBUM:

Ricken:No a dodateček…Pano ve MOST a Bleze aspoň co vim onich ja maj vic odmalovanovano než ty ,omlouvams eč zaten vyraz,ODMRDANO!

28.9. 2006

'' RickeN '':

Jo, jsem sice TOY ale jako normalni clovek poznam co je hezke a co ne… Mas pravdu nikde neni definice ale uz celkem dost let se dela jenom s spray, tak proc by se to melo menit ? Snad uz prez tech nekolik let vsichni necekaji az prijde nekdo a rekne co je co, to uz snad writeri vi ne ?

28.9. 2006

ASH721:

Ricken:
Skicy klidně pošli, pokud chceš syšet můj názor. Mail ti pošlu.

Azok Palazzo:
Hnedle ti jdu napsat.

Obecně:
Neodpovídám na otázku, jestli to je či není graffiti, nebo jestli Cap jsou nebo nejsou writers. Tvrdím jen, že ta bomba v tom není ani zdaleka tak silná, jak si např. Alex myslí.

Samozřejmě ta tvorba je někdy vtipná, ale vysněnou hlubokou hodnotu to má především pro tvůrce samotný a možná pár zmatených umělců, kteří ve svém hledání hloubky došli k tomu, že kvalitu díla hodnotí spíš podle psychologického rozpoložení autora při tvorbě než podle podle prostého výsledku.

Pak by tedy ale u každého Snoopyho na továrně měla být pamětní cedulka, která by nechávala diváka do té hloubky nahlédnout. Samo o sobě tam nic extra není. Pouze to, že writer namaloval píčovinu štětkou a zasadil ránu stereotypu. Tuhle hloubku navíc prohlídne opět pouze někdo, kdo autora zná jako writera.

Jestliže hloubka nemá být v té formě, ale v procesu, pak jediní tvůrci vědí (pokud to neokomentují), že dva pejsci si podávaj packy proto, aby stvrdili přátelství dvou autorů. Je to nějak zlomové? Nevím v čem.

Umím si stejnou hodnotu představit v památníčku holky ze základky. Tam se taky může objevit Snoopy od kamarádky. A vedle něj navíc ještě srdíčko a básnička. Je takový záznam v památníčku umění? Stvrzuje to taky přeci přátelství dvou spolužaček, Hloubku procesu tvorby takového díla bych si mohl najít úplně v čemkoliv.

28.9. 2006

BaBUM:

To :RickeN …..Karsa a vzhled je jenom relatyvni pojem.I ve věcech protebe oškylivych muže i je něco pěkněho…Ano dost dlouhou dobu se děla jen Sprejem ale i dlouhoou dobu lidi valcujou svy věci ….nikdi nečeka až někdo řekne tu dufinici a pravě prot že je graffiti bez definic a bude ma svoji velkou hodnotu….Podlemně to už nema cenu řešit ty lidi to rozjeli a je to tu jen co ktomu dodam…..Graffiti never Die!!!!!

29.9. 2006

'' RickeN '':

Oba dva mame jinny nazor, ale chci dodat ze cim vice hnusnych graffitu (ted nemyslim CAP) tim vice odpurcu proti graffitum kdy sprayery nazivaji vandaly :( Mas pravdu uz to nema cenu rozebyrat :))

Graffiti never Die!!!! (pokud se za to nebude strilet :D )

29.9. 2006

Tarif:

Babum ty byses měl především učit pravopis českého jazyka

30.9. 2006

BaBUM:

To Tarif:Ja vim vypadato hrozně!Sem si toho vědom.

30.9. 2006

kase:

kazdej ma svuj vkus…a nekomu se neco libi a neco ne…ohledne toho jako writer je dulezity,aby se moje vec libila me a udelalo mi to to poteseni kvuli kterymu to delam!

30.9. 2006

kase:

RickeN: myslis ze odpurci graffiti rozeznavaj dobry a spatny graffiti??si naiva!!

30.9. 2006

'' RickeN '':

Uz se hadat nechcu: jo myslim a je to pravda. KONEC

30.9. 2006

azok palazzo:

paint is paint, any questions ?

6.10. 2006

azok palazzo:

who is pain ?

6.10. 2006

Flint:

Ted si mě docela zarazil, jak jsem se dozvěděl tak CAP dělá i MOST? Bože, že Dize to jsem věděl ale on!Ten kterej mě docela hrotil v určitý době, myslim ještě starší věci než si sem dal fotku, víš jak ty komplikovaný tvary, z palmovky atd! Určitě víš co mám na mysli.Boreček!Je to docela smutný no, protože ty lidi fakt umí malovat (i když dizeho věci mě nidy nijak nefascinovali, taky asi jsem neviděl všechno)ale asi nejvíc mě rozsekal tag lihovkou od dizeho v jednom vlaku na koši kde stálo No future forever, vím že to psal on, ale vypadalo to jak od pětiletýho dítěte! Nevím nechápu to jestli je tam smysl dělat jak toy, nebo co!Přijde mi to jako smažáčký štýlo co čára to tenhle chcete-li pieces!Ale ale at si každý dělá co chce, avšak na druhou stranou jsem rád že tyto věci se u nás nedějí a nemusim se na to dívat!

17.10. 2006

235:

myslim ze cap asi chteli zmenit styl… tak to udelali… revoluce bych tomu nerikal v zadnym pripade… a snad u me maj skoro vsichni respekt za to co delali v predeslym case… a to co delaj ted me bavi a je asi taky a myslim ze kvalita teprv vzroste - neco jako kdyz zkousis jiny tvary v tagu…

6.11. 2006

235:

ale z techto ukazek se mi toho moc nelibi… mozna tak to druhy ale kdyby tam ty pismena byly cistsi…

6.11. 2006

foggy:

to je strašný ,,,mrdky ,, fuj ,

5.2. 2007

Jacq Sun:

Pejs 2 Foggy

8.2. 2007

0510:

Mna to sokovalo. No co tu o nich citam, to bolo tak asi myslene, a vobec - preco im to nenechat?
Niekde som cital, ze graffitti su hlavne o slobodnom prejave :)

15.2. 2007

BIOSE:

CAP spatny. Nic se mi nelibi. Na upstreamu je jedenactej update uplne v prdeli. Znicena cela zona posranejma kladama. NIC.

9.3. 2007

Heped:

Cap podle mě jenom jebaj prahu. Někdy vidim dobrý throw ups, ale to je všechno. Kvantita neni všechno. Peace

18.3. 2007

SpenR:

Cap se snazi najít neco víc.neco co pochopi uz jen urcitá sorta lidí.Vetsina writrs chce mit styl ale jak rekl alexej (snazim se oto abych styl nemel zadnej). kazdy jejich peace pokud se tomu tak da rikat je necím specifický má nápad ikdyž nekdy hodně skrýtý.Cap nejsou amateri jen vyrostli zneceho cemu spousta lidi riká vrchol graffiti.oni sopu ty co nestojí na místě.Nato aby clovek pochopil tvorbu CAP musí přemejšlet stjne tak jako kdyz koukas na obraz nejakeho malíře.

22.6. 2007

wwwronggg:

to co kluci dělaj neberu jako graffiti a to co kluci říkaj beru jen jako keci nauč te se malovat kenou tohle neuznávám!ale je to váš shit!

29.7. 2007

sdef:

kdo aspon trochu rozumi graffitum a nakou dobu se v tom pohybuje nenapise o CAP ze sou to sracky,ty jejich veci maji velkou hloubku a vtip,kdo si mysli ze by to zvlad kazdej toy tak je to velka picovina zadnej toy se nedostane na zadnou stredni umeleckou skolu natoz na AVU nebo podobně takže muze tezko kritizovat jestli lidi z CAP umi nebo neumi malovat

31.8. 2007

flint:

uplynul čas nazor se mění, cap jsou zabavní, nekteré věci mě baví, jen kdyby toho bylo víc v ulici jako je to v berline a jinde kde tohle frčí a ne po legalech a starých továrnách

20.11. 2007

meks:

ničej styl graffiti

4.12. 2007

yorgin:

Umím si stejnou hodnotu představit v památníčku holky ze základky. Tam se taky může objevit Snoopy od kamarádky. A vedle něj navíc ještě srdíčko a básnička. Je takový záznam v památníčku umění?

to neni vubec spatny napad.. myslim ze je to umeni
nebylo by spatne dat to na zed.. i s tou basnickou..

15.4. 2008

rilouter:

je vtipny, ze jsem asi pred 3 mesicema mel v diskuzi konflikt s temahle lidma, co to prosazujou, a dosel jsem k tomu samymu co ASH pred 2 rokama, totiz je mi fuk ta forma ac se mi nelibi, ale co mi vadi je to jak ty lidi ze sebe delaj neco co nejsou, je to hra na strasny masery a pripomina mi to praci reklamni agentury, vobyc vyrobek a udelej z neho hit, rikej ze je nejlepsi a ostatni jsou sracky, tohle je styl CAP, co rict, umelecky? je v tom obcas vtip a legrace a je to svobodny ale styl nebo hloubka? kde? je to jen jina forma vyjadreni ale nic vic!

17.7. 2008

ESEI:

Cap crew, huh?Klido bych s nima dal battle a rozjel bych ty kokoty.Zvlášt dyž to tedkon s nima prej tahne Roko ten toy.

2.11. 2008

Kenze27:

Upřímně chápu jistej smysl v tom, malovat nebo pokoušet se malovat jak toy. Nevím co autor těchto graffitů chce vyjádřit, a rozhodně se nemíním u každého jeho piece zastavovat a luštit co má tan modrej pták u nápisu CAP znamenat( že by náklonnost k ODS ?). Chápu že je to jistej pokus o změnu scény, nebo o nový styl malování či možná i zničení všech stylů, nebo co já vím co to má znamenat, ale já bohužel v jejich dílech žádnou hloubku nevidím. Upřímně žádná jejich práce se mi nelíbí až na možné výjimky a ta špetka vtipu můj názor nespraví. Upřímně radši se podívám na propracovaný piece s pořádným characterem, než na nápis Fionka který vypadá jak z mého sešitku z první třídy a vedle toho snoopy, za kterého by se kluci z umělecké školy ( Jak jsem zde četl) měli hodně co stydět..

1.6. 2010

Vložit komentář


(Nebude veřejný)




Počet napiš číslicí.
Kontrolní otázka zde musí bohužel být jako opatření proti komentářovému spamu.

 

Témata Blogu

Náhodné video

Odkazy jinam

Reklama

ASH721 na Facebooku

ASH721 na Facebooku

Google Friend Connect

Návštěvnost